Vintern kan vara en förrädisk tid för bilar och bilister. För att minimera risken att något händer kan man göra ett par saker för att förbereda sig. Här tipsar vi om de viktigaste punkterna.
Se till att alltid byta vinterdäcken i tid. Transportstyrelsen har uppgifter om vilka datum som gäller. I samband med bytet ska man också se till att mönsterdjupet är tillräckligt. För vinterdäck är 3 mm det absolut minsta man ska ha, men det är bra om det åtminstone ligger mellan 4 och 5.
När kylan kommer är det viktigt att motoroljan är tillverkad för att hantera låga temperaturer. Detta är speciellt viktigt om man bor långt norrut där temperaturer under -30° C kan hända upprepade gånger under en vinter. En 0W-olja är lämpligt för svenska vinterklimat men det viktiga är att man väljer en som fyller biltillverkarens kvalitetskrav. Se till att inte snåla och köp en som håller hög kvalitet.
Både kylaren och spolarvätskan bör frostskyddas under vintern. I kylaren kan man kontrollera detta med en glykolprovare. Spolarvätska kan köpas med färdigt frostskydd och det är bra att gå över till detta när det börjar bli minusgrader regelbundet.
När det är kallt ute laddas ett batteri ur snabbare. För att se till så att batteriet håller god kvalitet kan det vara värt att se till att batterivattnet faktiskt täcker cellerna. Märker man att detta inte är fallet ska man inte försöka fylla på med syra själv. Det finns risk för syraskador och farliga gaser kan inandas. Lämna istället över det till ett proffs.
Se även till att det följande finns i bilen:
Det är bättre att ha dem och inte behöva än tvärt om.