Isracing uppfanns 1933 av en uppländsk man som tävlade i speedway och blev proffs, Torsten Sjöberg. I Speedway är dubbarna på däcken små för att förarna ska kunna sladda i kurvorna. Men när du kör motorcykel på is vill du inte sladda utan få bra grepp. Så Torsten skruva i långa stålnabbar i sina däck och visade upp sin nya uppfinning. Plötsligt fanns isracing!
Svenska folket älskade sporten direkt och redan 1948 slog sporten publikrekord. I mitten på 60-talet visade svenskarna upp sina nya fyrtaktsmotorer och långa nabbar för ryssarna som snabbt härmade det svenska konceptet. När Sovjet väl greppat tekniken blev de världsledande och har hållit den positionen till största del sedan dess.
Ett problem med sporten idag är att många av förarna börjar bli till åldern och majoriteten är män. Sporten är svår att bemästra, det krävs tålamod och teknikträning i flera år innan du kan tävla professionellt. Och tålamod har sällan varit ungdomens dygd så det är medelåldersmän som lyckas ta sig upp till finalerna. Vinden har börjat vända, fler unga människor lockas in i sporten men det behövs betydligt fler för att sporten ska leva lika starkt i framtiden som det gör idag.
Om du själv vill testa isracing borde du ha en del erfarenhet på att köra motorcykel. Cykeln ska ha en minimivikt på 110 kg och det får endast vara en två-ventilsmotor. Tänk på att det är kallt och dragit under träningar och tävlingar, du behöver bra kläder för att orka med ett träningspass i minusgrader. Förutom skyddade ytterplagg behöver du funktionströjor och byxor som håller kroppsvärmen inne. Det är viktigt att man inte fryser häcken av sig under tiden man är på motorcykeln.
Det finns inga ålders- eller viktgrupper inom sporten. Du får börja köra efter du har fyllt 16 år och tävlar tillsammans med alla andra. Det finns heller ingen uppdelning mellan män och kvinnor, dock är antalet tävlande kvinnor få. Förhoppningsvis så kan detta bli en skillnad på om alla ställer upp för sin sport och ger fler kvinnor och tjejer chansen till denna fantastiska sport.